Hollywood! Bunu Uyarla: COWBOY BEBOPBu haftanın animasyon furyasına Cowboy Bebop ile başlıyoruz. Cowboy Bebop 26 bölümden oluşan 90’ların sonlarında yayınlanan popüler bir animasyon dizisidir. Bu yapım Hollywood’un beyazperdeye uyarlamasını beklediğimiz bir yapım. Daha önce bu dizinin uzun bir animasyon filmi yapılmıştı: Cowboy Bebop: The Movie. Ancak canlı çekim uyarlaması bu harika yapımı kitlelere ulaştırabilirdi.
“Anime uyarlamaları” sandığını açmaktan kaçınmam gerek ama bunu yapmayacağım. Amerikanlaşmış animenin hayranı olarak, çocukken birçok animeyi ne kadar sulandırıldıklarını fark etmediğim halde çok keyifle izlemiştim. Akira bu gerçeği görmemi sağlayan ilk filmdi. Daha sonra Outlaw Star, Trigun ve Cowboy Bebop ile tanıştığım için de çok mutluyum.
Cowboy Bebop da ne?Cowboy Bebop yönetmen Shinichirō Watanabe, senarist Keiko Nobumoto, karakter tasarımcısı Toshihiro Kawamoto, teknik tasarımcı Kimitoshi Yamane ve besteci Yoko Kanno gibi isimlerden oluşan bir yapım ekibinin geliştirdiği 1998 yapımı bir dizidir. Hikaye hiper uzay kapılarıyla güneş sistemindeki diğer gezegenlerin keşfinin sağlandığı gelecekte; 2071 yılında geçiyor. Bu kapılardan biri patlıyor ve aya zarar veriyor. Dünya’ya düşen bu yıkıntı gezegeni yaşanmaz hale getiriyor ve birçok insanın ölümüne yol açıyor. Hayatta kalanlar Dünya’dan kaçıp Asteroit Kuşağı ve Jüpiter’in uydularında veya diğer gezegenlerde kolonileşmeye başlıyor. Mars medeniyetin merkezi haline geliyor. Mars’ta ISSP (Güneş Sistemi Polisi) üzerinde güç kullanan suç kartelleri yayılmaya başlıyor. Bunun üzerine, eskiden Vahşi Batı’da olduğu gibi, bu suçlularla mücadele edebilmek için bir ödül avcılığı sistemi uygulanmaya başlıyor. (Ödül avcılarına “kovboy” deniyor.)
Dizide birbiriyle uyumsuz dört ödül avcısının hikayesi anlatılıyor. Cowboy Bebop bu karakterler üzerine odaklansa da, bu grubu bozuk bir aile olarak tanımlayabiliriz. Bir iki tanesine özel bir iki bölüm de var. Bunlardan biri yirmili yaşlarını süren rahat bir adam olan Spike Spiegel. Usta bir nişancı ve Jeet Kone Do’da uzman olan Spike’ın farklı renklerde gözleri (bir tanesi sibernetik) ve siyahımsı yeşil saçları var. Geçmişinde Kızıl Ejder Sendikası’nın üyesi olması dizi boyunca sık sık karşısına bir sorun olarak çıkıyor, özellikle geçmişi gösteren sahnelerde. Dizinin canlı çekim uyarlamasında Spike karakterini canlandırması düşünülen isim Keanu Reeves idi.
Peki Cowboy Bebop ismindeki Bebop kelimesi nereden geliyor? (Kısmen dizide kullanılan müzik tarzına yapılan bir gönderme aslında.) Spike tüm bu ödül avcılığı işlerinden sonra dinlenmek için kalacak bir yer arıyor. Bunun üzerine bir trol teknesinden dönüştürülmüş “Bebop”u geçici evi haline getiriyor. Bu geminin kaptanı olan Jet Black suçluların peşinde azimle koşturduğu için, meslektaşları tarafından “Kara Köpek” olarak bilinen eski bir ISSP subayıdır. Yozlaşmadan ve bürokrasiden nefret ettiği için, Jet ISSP’yi bırakıp ödül avcısı olarak yaşamaya başlamıştır. Grubun ahlak simgesi Jet korkunç anılarını hala hatırlıyor olsa da, bir bakıma bir baba figürünü temsil ediyor. Jet disiplinli ve çok sabırlı. Bu nedenle zaman zaman diğer ödül avcısı dostlarıyla görüşleri çelişiyor. Aynı zamanda oldukça da iri yarı.
Şimdi sıra Faye Valentine’da. Evet, Faye. Bu şehvetli mor saçlı güzel yirmi yaşında görünse de, aslında grubun en yaşlı üyesi. Faye tam 77 yaşında. Elli sene boyunca dondurulmuş. Faye tüm yeteneklerini (baştan çıkarma, dövüş ve uçma becerisi) kendi çıkarı için kullanıyor. Kovboyların en kaprislisi Faye galip geldiği her zaman kaçıp gidiyor ve sadece Bebop ekibinin yardımına ihtiyaç duyduğu zamanlarda geri dönüyor. Yine de, diğer kovboylar gibi, Faye de geçmişinde yaşadığı şeyler yüzünden güven sorunları olan biri.
Bebop ekibinin son isimleri ise Radikal Edward (Edward Wong Hau Pepelu Tivruski IV veya Françoise Appledelhi veya sadece Ed) ve Ein. On-on iki yaşlarında küçük bir kız olan Ed bir bilgisayar dahisi ve enerji küpü. Gerçek dışı anime mizah anlayışına uygun en basmakalıp karakter. Çocuksu ve geveze Ed bilgisayar becerileriyle grubu birçok kez kurtarıyor. Dizinin bazı bölümleri biraz karanlık. O bölümlerde Ed’in kaygısız tavırları ve masumiyeti izleyiciye nefes aldırıyor. Genetik yapısı değiştirilmiş bir Corgi olan Ein ise, Ed hariç, diğer grup üyelerinden çok daha zeki. Ein dizinin komedi unsurunu çok iyi temsil ediyor ve o da birçok kez gruptaki dostlarının hayatını kurtarıyor.
Neden/Nasıl uyarlanmalı?İşte bu en çekişmeli nokta: yıllardır bu yapım üzerinde çalışılıyor ama gelinebilen en son nokta Spike karakterini Reeves’in canlandırmasını belirlemekti. Reeves ve Reeves’in bu diziye duyduğu tutku muhteşem bence ama Spike (27) karakterini canlandırmak için biraz yaşlı (48). Canlı çekim uyarlama konusunda bir gelişme kaydedilmemiş gibi görünüyor, çünkü Reeves projenin büyük bütçe gerektirdiği için iptal edildiğini açıklamıştı. Reeves ayrıca filmin gerçekleşmesi için 500 milyon dolar gerektiğini belirtmişti. Gerçekten böylesine bütçe gerektiren senaryoyu görmeyi isterdim. Senaryoyu her kim yazdıysa Cowboy Bebop’un albenisini gözden kaçırmış gibi görünüyor.
Dizinin mükemmelliğinin nedeni fütürist uzay gemileriyle dolaşmak veya egzotik yerlere gitmek değil, hedefini yakalamak ve yaşayabilmek için maaşını almayı bekleyen bir ödül avcısının günlük hayatındaki metanet ve zorluklar. Dizi karakterlerin birbirleriyle soğuk, uzak ilişkilerini gösterirken aslında içlerinde birbirlerine karşı duydukları güçlü duygularla mücadele etmelerini anlatıyor. Bu duyguları bastırmak zorundalar çünkü ödül avcısı olmadan önceki hayatları tekrar edilmeyecek kadar zor geçmiş. Spike’ın geçmişi kanla kaplı ve attığı her adım Sendika’daki eski yoldaşı ve rakibi Vicious tarafından takip ediliyor. Ayrıca kalbi de kırık. Sevgilisi Julia’nın ihaneti neredeyse ölümüne sebep oluyor ve onu kaderci biri yapıyor. Jet’in de kendine ait karanlık bir geçmişi var. Birimdeyken mücadele ettiği yozlaşma ve sevdiği kadının onu aşırı korumacı olduğu için terk etmesiyle özel hayatında yaşadığı felaket üzerinde iz bırakıyor. Faye’in güven probleminin kaynağı ise sadece yardım etmek istediğini söyleyip aksine onu daha da kötü bir şekilde etkileyen insanlarla çevrelendiği ve ait olmadığı bir dünyaya uyandığı için hissettiği savunmasızlık. Edward’ın ise çocukluğu yetimhanede geçiyor. Yani, tüm karakterlerin bir yarası var.
Kısacası, karakterler gerçekten akılda kalıcı, sevilebilir ve iyi geliştirilmiş karakterler. Normal bir filmde olan karakterlerden belki daha karmaşıklar. Bu yapımın beyazperdeye uyarlanması için 500 milyon dolar harcanmasına bence gerek yok. Tabi bunun yanı sıra, Cowboy Bebop uyarlamasında da dizide olan bazı sahneler olmalı: silahlı çatışmalar, dövüşler, arabayla kovalamacalar, uzay savaşları…vs. Bunları düşününce belki belirlenen bütçe mantıklı gelebilir. Ama Cowboy Bebop’u bir araya gelme ihtimalleri The Avengers’tan daha düşük olan bir insan topluluğu olarak düşünün. Öylesine uyumsuz ve ahlaki olarak sıkıntılı bir ekip ki aralarındaki gerilimi açıklayan nedenlere sahipler. Ortak bir düşmana karşı durmak için toplanmıyorlar aksine hayatlarını sürdürebilmek için para kazanmak amacıyla bir araya geliyorlar. Eğer düzgün bir şekilde işlenirse gerçekten zengin bir hikaye, öyle değil mi?
Son Sözler:Cowboy Bebop kesinlikle canlı çekim filme uyarlanmalı. Günümüzün en etkili ve çok olumlu tepkiler alan anime serilerinden biri. Böyle bir dizi olduğu için dokunulmamasını isteyenler de olabilir elbette. Ama böyle düşünenlere söyleyebileceğim tek şey iyi bir yönetmen ve yapımcıyla beklentilerin üzerinde bir film ortaya çıkabilir. Peki popüler bir diziyi filme uyarlama gibi önemli bir görevi kim üstlenebilir?
Senarist/yönetmen Rian Johnson (Looper) daha önce Cowboy Bebop’un tarzının yönetmenliğini etkilediğini açıklamıştı. Ayrıca anime dizisinde en sevdiği bölümün “Requiem for a Clown” (Bir Palyaçoya Ağıt) olduğunu belirtmişti. Eğer Looper’ı göz önüne alırsak, Johnson bir bilim kurgu klasiğini alıp ona hayat verebilir. Böylece karakterler ortaya çıkıp gelişebilir. Bence Cowboy Bebop için en uygun isim O. Peki Johnson kamera arkasına geçince, kameranın önünde kim olabilir?
Eğer Johnson’ı seçerseniz, Joseph Gordon-Levitt’i de seçmiş olursunuz. Lewitt Brick’te karanlık duygularını, Inception’da dövüşebildiğini, Looper’da ise distopik bir gelecekte rahatlığını gösterdi. O, benim Spike Spiegel’im. Jet Black’e gelince, kimileri bu karakteri Ray Stevenson’ın (Punisher: War Zone) canlandırması gerektiğini düşünüyor. Kimileri de Ron Perlman’ın (Sons of Anarchy). İki oyuncuyu da seviyorum ama benim oyum Kevin Durand’dan (Robin Hood) yana. Baştan çıkaran güçlü bir kadın olan Faye karakteri için Mary Elizabeth Winstead’i (Scott Pilgrim vs the World) düşünüyorum. Ed karakteri için hangi oyuncunun uygun olduğunu bilmiyorum. Bunu size bırakıyorum. Şu da bir gerçek ki Cowboy Rebop film uyarlaması ekibine kesinlikle Yoko Kanno da dahil edilmeli. Diziyi izlemediyseniz bile Kanno’nun bestelerini dinlemenizi öneririm.
kaynak:http://divxplanet.com/icerik/202/
Nisan Benzergil